Sectorul 7

Oraşul Voluntari poate deveni sector al Bucureştiului.


       De ce este necesară această schimbare şi cum va ajuta acest lucru.

 

       Capitala României şi unităţile administrativ-teritoriale din imediata apropiere a acesteia s-au dezvoltat într-un ritm alert, determinând tot mai mult necesitatea abordării lor, mai de grabă ca un întreg, decât ca entităţi de sine-stătătoare. Această abordare nu poate fi decât una de ordin metropolitan, întrucât ea răspunde cel mai bine necesităţilor de dezvoltare, fapt demonstrat şi de experienţa altor state care au promovat dezvoltarea metropolitană şi care au obţinut rezultate de marcă recunoscute şi resimţite de cetăţeni. Putem spune că trecerea oraşului Voluntari în parte a Bucureştiului va fi un prim pas faptic la realizarea zonei metropolitane, formă de dezvoltare urbană ce se realizeză prin extinderea oraşului în spaţiul înconjurător şi al evoluţiei sale integrate.

       Un lucru este foarte clar: Bucureştiul nu mai încape în graniţele sale, iar  amplasamentul oraşului Voluntari oferă acces la oportunităţile urbane ale Capitalei. În prezent oraşul constituie destinaţia prioritară a unor zone rezidenţiale, inclusiv de lux, dar şi pentru multe sedii de firme.  Voluntariul este cea mai mare localitate a judeţului Ilfov, dar şi  un caz particular din punct de vedere al populaţiei: aici sunt înregistraţi 30.000 de cetăţeni, iar în realitate locuiesc aproximativ 80.000 de oameni.
        Iată care ar putea fi avantajele de a fi cel de-al şaptelea sector al Capitalei atât pentru locuitorii din Voluntari cât şi pentru cei din Bucureşti:
  • O dezvoltare mult mai rapidă a infrastructurii;
  • Facilitarea amenajării integrate a teritoriului la nivel regional;
  • Promovarea unor proiecte comune (Voluntari-Bucureşti ) de dezvoltare integrată;
  • Acces mult mai uşor la atragerea de investiţii şi fonduri structurale. Punctajul pentru fişele de proiecte pentru atragerea de fonduri europene va fi mai mare şi în consecinţă într-un viitor cât mai apropiat diferenţele între actualul nostru oraş şi Capitală vor devenii insesizabile;
  • Ca şi sector al capitalei, fondurile care vin de la bugetul de stat vor fi mai mari;
  • Diminuează dezechilibrele create între centru şi zona limitrofă provocate de dispersarea în planul structurii demografice, sociale şi economice de dezechilibrele legate de transportul în comun, finanţarea infrastructurii, rezervele de spaţiu pentru locuire şi servicii;
  • Diminuarea disproporţiilor legate de transportul în comun;
  • Odată cu dezvoltarea comună şi totodată rapidă a infrastructurii se va rezolva şi problema decongestionării traficului;
  • Odată cu dobândirea statutului de bucureşteni şi valoarea proprietăţilor voluntărenilor va fi mai mare.
  • Taxele şi impozitele locale nu vor fi majorate;
  • Creşterea competitivităţii economice a localităţilor;
  • Management eficient şi performant;
  • Dezvoltare durabilă, ameliorarea condiţiilor de mediu.
        Oraşul nostru se încadrează printre puţinele localităţi care au cunoscut o puternică dezvoltare a pieţei forţei de muncă. În Voluntari funcţionează în prezent aproximativ 2700 agenţi economici din cei aproximativ 3100 înregistraţi. Tendinţa de dezvoltare va fi sprijinită şi prin reglementarea posibilităţii şi dreptului  de a ne uni eforturile pentru a funcţiona mai eficient şi pentru a raspunde mai bine şi mai rapid nevoilor şi cerintelor cetăţenilor. Multe dintre problemele strategice de amenajare urbană la nivel european  vor putea  fi tratate direct la nivel de zonă metropolitană şi astfel va fi facilitată dezvoltarea producţiei, a schimburilor şi a consumului de bunuri astfel încât să fie evitate piedicile datorate atât localismului excesiv cât şi centralismului la nivel naţional.
       Dezvoltarea zonelor metropolitane facilitează amenajarea integrată a teritoriului la nivel regional astfel încât prin aceasta să se diminueze dezechilibrele dintre centru şi aria limitrofă provocate de dispersarea (sau marginalizarea generată de ghetoizarea, izolarea unor aşezări Iipsite de oportunităţi), în planul structurii demografice, sociale şi economice, de dezechilibrele legate de transportul în comun, finanţarea infrastructurii, rezervele de spaţiu pentru locuit şi comerţ, înlăturarea sau diminuarea unor astfel de dezechilibre va conduce la o îmbunătăţire a calităţii vieţii populaţiei.
      În şedinţa Consiliului Local care a avut loc în data de 08.09.2009 s-a făcut un  prim pas spre crearea zonei metropolitane. A fost propusă organizarea unui referendum la care locuitorii oraşului Voluntari să îşi poată exprima votul cu privire la transformarea oraşului Voluntari în sectorul 7 al Capitalei.
       Ideea unei zone metropolitane a fost mult dezbătută în ultimul timp de edilii Capitalei dar şi de cei ai celor 40 de localităţi din Ilfov. Primul proiect al zonei metropolitane s-a născut în 1998, dar a fost trecut pe un plan secund, a reapărut în 2002, a stârnit controverse în 2005. A treia variantă a proiectului de lege privind Zona Metropolitană se rezumă în prima fază doar la Bucureşti şi Judeţul Ilfov.
       Referendumul a avut loc pe 22 noiembrie 2009, odată cu primul tur al alegerilor pentru preşedintele României.
       Voluntarenii au votat in procent de 78% “Da”, ei au înţeles importanţa acestui demers al conducerii localităţii, de a alipi oraşul Voluntari capitalei. Astăzi oraşul Voluntari, mâine poate sectorul 7, beneficiază de multe avantaje dar suntem conştienţi şi de neajunsurile pe care locuitorii le întâmpină. Ştiu că mai avem de lucrat la partea de infrastructură, ştiu că dumneavoastră suferiţi momentan din cauza acestor lipsuri, dar să nu uităm că această localitate a cunoscut în ultimii ani o expansiune extraordinară, că acolo unde acum sunt cartiere rezidenţiale de lux, mai ieri erau terenuri agricole iar dezvoltarea infrastructurii nu a putut ţine pasul cu acest ritm alert al populării zonei. În momentul de faţă din banii pe care dumneavoastră îi viraţi către primărie, sub formă de taxe şi impozite, anual zece milioane de euro pleacă la Consiliul Judeţean, iar acesta îi distribuie în tot judeţul Ilfov, la noi în localitate întorcându-se doar aproximativ trei sute de mii. Dacă vom deveni sectorul 7 vom putea beneficia de banii pe care îi colectăm pentru a putea termina proiectele de investiţii atât de necesare cetăţenilor, dacă vom fi sector al capitalei nu vom mai fi obligaţi să ne dăm fondurile altor localităţi.
      Prin votul pe care l-au exprimat voluntărenii aceştia au arătat oamenilor politici că îşi doresc crearea unor zone metropolitane. Referendumul din oraşul Voluntari a fost primul pas spre crearea Zonei Metropolitane Bucureşti, considerăm că oamenii politici au datoria ca după alegerile prezidenţiale să trateze cu prioritate proiectul de lege privind crearea Zonei Metropolitane şi să ţină seama de nevoile sociale şi economice ale populaţiei.
       Sunt localităţi “satelit” pe lângă marile oraşe care sunt legate unele de celelalte datorită interdependenţei dintre domicilii şi locurile de muncă, şcoli, spitale, tribunale, aceste localităţi doresc să se unească administrativ cu capitala. În Voluntari peste 90% dintre cetăţeni lucrează în Bucureşti, elevii se duc la liceele din Bucureşti, iar singurul spital al judeţului Ilfov se află situat în Bucureşti. Avantajele creării zonei metropolitane sunt reciproce. Marile oraşe au nevoie de localităţile limitrofe pentru realizarea unor proiecte ce nu mai au loc în actualele graniţe, pentru a nu mai distruge spaţiile verzi.